vineri, 6 decembrie 2013

Cum sa stabilim reguli, pentru a modifica comportamentele copiilor

Toti cunoastem termenul de copii rasfatatii, dar oare de ce sunt ei rasfatatii?, unii autori afirma ca, acesti copii rasfatati sunt de fapt copiii care nu au reguli , nu sunt ghidati dupa anumite reguli, li se permite absolut totul. Ne punem intrebare: de ce la gradinita sunt „ cuminti” , linistiti, respecta si se implica in tot ce li se cere? Pentru ca la gradinita regulile sunt bine trasate, sunt ghidati dupa anumite reguli care trebuiesc respectate cu stictete, iar in momentul in care se incadrezea sau nu in aceste reguli sunt recompensati / pedepsiti . Ex de recompensa buline rosii, ex de pedeapsa: coltul de rusine. Cateva indicii in a corecta comportamnetele neadecvate ( negative) a copiilor. 1.Stabilţi reguli și cerinţe clare care să fie înţelese de copil. Asiguraţi-vă că în timp ce formulaţi cerinţa sau stabiliţi regula, copilul este atent. Formulaţi la început sarcini și reguli ușoare. Dacă respectă aceste reguli, trebuie să fie recompensat imediat (în mod special prin intermediul laudelor), în caz contrar pedepsim acel comportament nedorit ( excluderea copilului din situaţia problematică, renunţarea acestuia de la activităţi care-i fac plăcere, interzicerea anumitor lucruri care-i fac plăcere, retragerea anumitor privilegii, jucăria preferată, privitul la televizor, etc.). Este foarte important ca el să nu aibă beneficii de pe urma unui comportament nedorit pentru că acest lucru duce la întărirea și la repetarea acestuia (apariţia cercului vicios). 2.Arataţi copilului aspectele pozitive pe care le vedeţi în comportamentul lui. 3. Trebuie să fiţi constantă și perseverentă. Exemplu: Alegerea unui comportament specific – să nu mai ţipe, să nu se mai atunce pe jos Dacă dorim să modificăm un tip de manifestare a copilului nostru, e necesar sa ne propunem dinainte exact ceea ce dorim să amelioram ( „o învăţăm să se adreseze politicos când dorește ceva anume” ; „îi explicăm de acasă că nu avem posibilitatea să cumpărăm o bicicletă pentru că…..). Modificarea se poate realiza atât prin intermediul unei explicatii cât mai clare, repetitive sau prin utilizarea unor povești cu personaje din desene animate preferate, inventăm povești scurte cu final pozitiv, educativ cu privire la ce am dori să schimbăm, ce am dori să evităm …., îi repetăm înainte să ajungem la magazin ce putem sau nu putem cumpăra, de ce nu are voie să facă ce își dorește, când își dorești….., etc. după care recompensăm comportamentul (“Bravo, ai fost foarte cumintec azi pentru că….!”). Primele astfel de manifestari de furie, de încăpăţânare apar atunci când copilul constată că îndeplinirea imediată a dorinţelor lui nu se realizează și apare un conflict pe care nu-l poate gestiona deocamdată pentru că nu are mecanisme potrivite. Copilul nu ajunge la obiectul dorit, părintele se opune, nu-i oferă ce dorește în momentul respectiv, conflictul este puternic resimţit și copilul percepe situaţia ca pe un eșec cu care se luptă pentru a-l transforma în succes. Plânsul, ţipatul, tăvălitul pe jos, lovitul apar atât ca exprimare a suferinţei interioare, cât și ca modalitate de a-i îndupleca pe cei din jur. De cele mai multe ori faptul că ţipă înseamnă că vrea un lucru pe care în mod normal nu poate sau nu ar trebui să-l aibă. Trebuie doar să-l învaţiti cu răbdare și calm că sunt multe alte feluri de a obţine ceva fără să ţipe și că dacă ea continuă așa nu va mai primi nimic. Sa nu uitam ca, copilul folosește strigătele ca alternativa de a obţine ceea ce își dorește pentru că știe că nu are voie. Psiholog, psihoterapeut, logoped Oradea: Simona Hint tel:0740054037